Thursday 27 September 2018

PASKAL FILEM TERBAIK AKSI KETENTERAAN

Paskal merupakan sebuah filem aksi ketenteraan Malaysia 2018 arahan Adrian Teh terbitan bersama Spectrum Films dan Asia Tropical Films. Filem ini dibintangi oleh Hairul Azreen, Ammar Alfian, Henley Hii, Taufiq Hanafi, Gambit Saifullah, Hafizul Kamal, Theebaan G, Jasmine Suraya. Filem ini merupakan sebuah filem bercorak aksi. Paskal menelan belanja kira-kira RM10 juta.

Lebih menarik, filem terbitan Asia Tropical Films itu merupakan inspirasi daripada kisah benar yang mengetengahkan kejayaan anggota unit elit Pasukan Khas Laut (PASKAL) dalam melaksanakan Misi Pengaman Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Angola pada tahun 1998 dan misi merampas kembali kapal dagang MV Bunga Laurel daripada lanun Somalia di Teluk Aden pada tahun 2011.

Filem yang merangkumi kira-kira 90 peratus aksi itu menjalani penggambaran di beberapa lokasi di dalam dan di luar negara antaranya di Lumut, Perak; Semporna Sabah dan Maghribi pada Mac sehingga Mei 2018.

Paskal mendapat pujian penonton. Ini satu catatan di FB:

Saya baru keluar dari wayang, tengok filem PASKAL =
SAKIT HATI..! MENYAMPAH..! GERAM..! SEDIH..! BENGANG..!
Itulah 5 perasaan yang saya rasa selepas menonton filem PASKAL ini bersama isteri saya tadi.

1. SAKIT HATI.. kerana filem ini telah membuatkan filem-filem genre tentera yang lain sebelum ini berada di bawahnya! Habis semua kehebatan filem Bravo 5, Malay Regiment, Kanang, Leftenan Adnan dan apapun filem genre kombat buatan Malaysia, telah dipotong dengan kehebatan filem PASKAL ini. Pada saya, filem PASKAL telah jadi johan keseluruhan. Welldone!

2. MENYAMPAH.. sebab baru semalam masuk gaji, hari ini kena bayar tiket masuk wayang. Saya memang jenis tak tengok cerita melayu di wayang, bukan standard saya kononnya.. saya hanya tengok percuma saja di internet kalau cerita melayu. Tapi filem PASKAL ni, buat saya terkedu. Konfom lepas ini akan repeat nak tengok lagi dengan kawan-kawan pulak. Habislah duit saya, tapi apakan daya, filem ni berbaloi sangat menontonnya! Terbaik!

3. GERAM.. sewaktu dalam wayang tengok filem itu tadi, saya tak boleh nak terlelap sekejap pun. Selalunya memang saya akan terlena dalam wayang walau pun cerita hantu. Jalan ceritanya memang menarik... Yg buat saya tambah geram, tiba-tiba airmata saya mengalir. Saya boleh menjiwai kejadian-kejadian dan apa yg filem ini tunjukkan, sebab saya pun pernah merasakan seperti dalam filem itu. Tak guna punya filem PASKAL, habis hilang macho dan kejantanan saya. Tabik!

4. SEDIH.. Mestilah saya sedih. Bukannya tak kenal pegawai dan anggota PASKAL, saya amat kenal mereka. Saya pernah beroperasi rutin dan operasi khas, bertugas, bersukan, beramah mesra, berlatih sama-sama mereka. Sepanjang menonton tadi, saya terbayang muka-muka mereka. Saya tahu mereka siapa, saya tahu kebolehan dan pengorbanan perit mereka. Itu buat airmata saya tambah mengalir.. Alangkah ruginya kalau filem ini tidak ditonton oleh rakyat Malaysia. Walaupun saya tak minat dan tak kenal pun pelakon-pelakon utama filem ini, tetapi keseluruhan pelakon tambahan dan yg dibelakang tabir, memang semua anggota PASKAL yg sebenar. Pergilah tengok. Hargailah!

5. BENGANG.. mahu tak bengang dalam kepala. Saya baru saja hantar surat memohon untuk bersara awal dari tentera. Lepas tengok filem itu tadi, terasa macam nak minta balik surat itu dan koyak. Terus naik semangat membuak dalam dada, terasa diri saya macam kuat dan muda semula. Korang ni team PASKAL, buat saya benganglah. Jangan la buat filem macam ni lagi.. itew x quad la, awaqs goda itew cam nk suro itew cambung keje jew. Muah cikit, muahh! Hehehe

Tambahan- Saya tak mahu komen apa-apa tentang CGI kerana ini bukan cerita Hollywood yang modal $100juta. Sebagai jurulatih tentera, yang saya nampak, semua skill, teknik dan taktik tentera yang digunakan dalam filem ini, ianya 100 peratus sempurna.

Kesimpulan, saya nak beri 3 cadangan=
1. Filem ini mesti ditayangkan di sekolah-sekolah, kolej serta universiti, untuk memberi impak patriotik kepada jiwa anak-anak muda.
2. Mohon kerajaan perbanyakkan lagi filem berkualiti sebegini dengan peruntukan bajet yg bagus, berdasarkan kisah-kisah sebenar dalam tentera.
3. Saya cadang filem PASKAL ini dicalonkan mewakili Malaysia dalam mana-mana festival filem level Asia dan dunia.

Ikhlas dari saya,
Mejar xxxx
Regimen Askar Melayu Diraja
(ex JL Sniper, JL Tinjau, JL Survival, JL Operasi Hutan, JL Tactics).



Anda Perlu Tahu Sinopsis Filem PASKAL The Movie

Sinopsis Filem PASKAL The Movie - Leftenan Komander Arman Anuar TLDM adalah seorang pegawai PASKAL yang mempunyai sejarah perkhidmatan yang cemerlang. Beliau telah mengetuai pasukan menyelamat ketika kapal MV Bunga Laurel dirampas lanun Somalia di Teluk Aden. Beliau juga seorang wira negara dalam misi pengaman PBB di Angola. Tetapi bagaimana seseorang itu menjadi seorang wira? Apakah pengorbanan yang perlu dilakukan dan apa bagaimana pula pandangan ahli keluarga dan masyarakat terhadap mereka yang dipanggil wira ini?

Arman terpaksa memilih antara berkhidmat untuk negara dan menjaga ibunya Khadijah yang sakit. Khadijah tidak bersetuju dengan keputusan Arman yang mengikut jejak langkah arwah suaminya untuk menjadi seorang tentera. Beliau sentiasa bimbang akan keselamatan anaknya dan kemungkinan dia akan kehilangan Arman juga .

Bagi Arman pula, beliau rasa bersalah terpaksa meninggalkan ibu kerana tugas dan juga apabila melihat Lily, balu sahabatnya yang kehilangan suami dan kini meneruskan kehidupan demi anaknya yang masih kecil. Konflik yang dihadapinya membuat beliau mengambil keputusan untuk memohon ditukarkan ke tugasan di pangkalan dan tidak lagi aktif di lapangan.

Namun, masa lampaunya kembali menghantui Arman apabila berjumpa dengan Jeb, bekas anggota PASKAL yang telah diberhentikan. Pertemuan mereka berakhir dengan amaran Jeb, yang kini seorang pembunuh upahan, supaya Arman tidak menghalangnya. Arman semestinya tidak boleh berdiam diri kerana beliau dapat rasakan Jeb sedang merancang sesuatu yang mengancam keselamatan negara.

Siasatan Arman menunjukkan Jeb ingin merampas sebuah pelantar minyak, di mana Lily sedang bekerja. Beliau terus mengumpul rakan-rakan PASKAL yang lain untuk misi yang mungkin menjadi yang terakhir buat Arman.

No comments:

Post a Comment