Thursday 27 September 2018

BAHAYA CABAR KEUPAYAAN PIHAK LAIN

Kita biasa berasa hebat dan tidak peduli tentang kehenbatan orang lain. Malah kita tidak peduli pun tentang nasib apa yang berlaku akibat kemungkinan sikap kita itu. Sikap terlalu angkuh dan berasa hebat seringkali menyebabkan musibah kepada diri sendiri.

Bab kata pepatah, jangan dikejutkan harimau sedang tidur. Atau pepatah lain berbunyi jangan dijolok sarang tebuan. Kita jangan sengaja mencari bala yang kita mampu menahannya akibat perbuatan kita sendiri.

Cuba perhatikan gambar di atas. Sekali pandang memang tiada apa menariknya gambar itu. Namun, yang ingin difikirkan diambil pengajaran ialah tentang makna di sebaliknya.

Ternyata kucing itu telah melihat ekor ular yang menonjol dari lubang kecil dan kucing tersebut berfikir kalau itu adalah ekor tikus, maka dia ingin menarik dan mengusiknya hingga keluar. 

Sebabnya, kucing itu tidak melihat keseluruhan wajah sebenar ular itu. Ekornya kecil, namun sebahagian badan yang lain sebenarnya besar dan mempunyai bisa yang boleh membunuh, bukan sahaja kucing yang kecil itu, tetapi juga makhluk lain yang lebih besar, termasuk manusia.

Pengajaran yang boleh kita fahami ialah kita sebenarnya gagal untuk mengetahui dengan siapa kita 'bermain'. Kita hanya fikir kita sahaja yang betul. Disebabkan orang itu buat tidak kisah, maka semakin galak dan berasa hebat untuk terus bermain.

No comments:

Post a Comment