Tarikh 10 Muharam mencatatkan beberapa peristiwa penting untuk
renungan bersama seperti dicatatkan Imam al-Ghazali dalam kitabnya,
‘Mukasyafatul Qulub’. Antara peristiwa dikaitkan dengan tarikh itu ialah
dicipta Nabi Adam dan dimasukkan Adam ke dalam syurga.
Dicipta arasy, kursi, langit, matahari, bulan, bintang;
dilahirkan Nabi Ibrahim; diselamatkan Nabi Ibrahim daripada api Namrud;
selamatnya Musa dan pengikutnya; lemasnya Firaun; dilahirkan Nabi Isa dan
mendaratnya kapal Nabi Nuh di atas Bukit Judy.
Peristiwa lain ialah Nabi Sulaiman diberi kerajaan yang besar;
dikeluarkan Nabi Yunus dari perut ikan Nun; Nabi Yakub dapat melihat kembali
selepas buta; dikeluarkan Nabi Yusuf dari telaga buta; disembuhkan Nabi Ayub
daripada penyakitnya dan hujan yang pertama dari langit membasahi bumi.
Peristiwa paling popular dan sering menjadi perbahasan menjelang
10 Muharam ialah terbunuhnya cucu Nabi SAW, Saidina Hussain di Karbala.
Selain memperingati peristiwa itu, kedatangan 10 Muharam turut
dirai umat Islam dengan melakukan puasa sunat atau lebih dikenali sebagai hari
Asyura. Rasulullah SAW menggalakkan umat Islam berpuasa pada hari itu kerana ia
mempunyai kelebihan.
Daripada Aisyah, katanya: “Biasanya orang Quraisy ketika
jahiliah berpuasa pada hari Asyura dan Nabi SAW pun berpuasa. Ketika tiba di
Madinah, Baginda juga berpuasa pada hari Asyura dan menyuruh orang lain
berpuasa juga.” (Hadis riwayat Muslim)
Diriwayatkan daripada Ibnu Abbas, katanya Rasulullah SAW
bersabda maksudnya: “Berpuasalah kamu pada hari Asyura dan buatlah perbezaan
padanya (daripada) orang Yahudi (dengan) berpuasa sehari sebelumnya atau sehari
selepasnya.” (Hadis riwayat Ahmad)
Ulama menyebut, hikmat disunatkan berpuasa pada hari Tasua (9
Muharam) untuk membezakan amalan orang Yahudi yang hanya berpuasa pada hari
Asyura (10 Muharam).
Digalakkan juga berpuasa pada 9 Muharam sebagai langkah
berhati-hati kemungkinan berlaku kesilapan kekurangan dalam pengiraan anak
bulan. Dengan itu, hari 9 Muharam dalam pengiraan adalah hari ke10 Muharam.
Bagi maksud menyambung puasa hari Asyura dengan satu hari puasa
lain kerana tegahan Rasulullah SAW iaitu berpuasa satu hari saja seperti berpuasa
pada hari Jumaat. Walaupun begitu, tidak menjadi apa-apa jika hanya berpuasa
sehari pada hari Asyura.
Imam Syafie menyebutkan dalam Kitab ‘Al-Umm’ dan ‘Al-Imlak’
disunatkan berpuasa tiga hari iaitu hari kesembilan (Tasua), ke-10 (Asyura) dan
ke-11 Muharam.
Abu Qatadah al-Anshari berkata, Rasulullah SAW ditanya mengenai
puasa hari Arafah (9 Zulhijjah). Jawab Baginda: “Semoga dapat menghapus dosa
tahun lalu dan yang akan datang. Kemudian Nabi ditanya pula puasa hari Asyura
(10 Muharam). Jawab Baginda: “Semoga dapat menghapuskan dosa tahun lalu.”
(Hadis riwayat Muslim)
Diriwayatkan daripada Muawiyah Abu Sufyan, aku mendengar
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Ini adalah hari Asyura dan tidak
diwajibkan ke atas kamu berpuasa sedangkan aku berpuasa. Maka sesiapa yang
hendak berpuasa maka berpuasalah dan sesiapa mahu (tidak berpuasa) maka
berbukalah dia (boleh tidak berpuasa).” (Hadis riwayat Bukhari)
No comments:
Post a Comment