Puasa sebulan, raya pun sebulan. Bahkan,
ada yang masih buat rumah terbuka selepas Syawal disebabkan tidak sempat
mengadakan pada bulan Syawal. Benarkah raya pun sebulan kerana puasa
sebulan? Sebenarnya tidak begitu.
Raya yang dianjurkan atau disebut sebagai Aidilfitri hanya pada 1 Syawal. Pun begitu tidak salah untuk terus merayakan untuk maksud kebaikan.
Raya yang dianjurkan atau disebut sebagai Aidilfitri hanya pada 1 Syawal. Pun begitu tidak salah untuk terus merayakan untuk maksud kebaikan.
Budaya sambut Aidilfitri secara meriah
dan berterusan dalam tempoh panjang sebenarnya hanya berlaku di Nusantara. Di negara Arab, sambutannya hanya dua atau
tiga hari saja. Selebihnya dalam bulan Syawal mereka melakukan puasa sunat enam
dan aktiviti seperti bulan lain.
Aidilfitri adalah hari kemenangan
setelah berjaya melawan hawa nafsu sepanjang melaksanakan ibadat puasa
Ramadan. Pari kemenangan itu perlu disambut dengan perasaan gembira,
namun dalam batasan syariat.
Pada hari kemenangan itu disunat perbanyakkan istighfar, tasbih dan tahmid, sebaik berakhirnya Ramadan terutama malam raya sehinggalah ke pagi hari raya.
Pada hari kemenangan itu disunat perbanyakkan istighfar, tasbih dan tahmid, sebaik berakhirnya Ramadan terutama malam raya sehinggalah ke pagi hari raya.
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
"Sesiapa yang menghidupkan dua malam raya (Aidilfitri dan Aidiladha)
dengan takbir dan ibadah, tidak dimatikan hatinya pada hari dimatikan segala
hati." (Hadis riwayat Ibnu Majah)
Malang sekali apabila malam raya dan
hari-hari seterusnya disambut dengan bunyi mercun dan bunga api. Riuh bunyi detuman mercun dan bunga api
memecah kesunyian malam. Ternyata sekali itu bukan tuntutan agama. Islam menegah melakukan perkara yang membazir
dan membahayakan keselamatan.
Aidilfitri bukan sambutan berdasarkan
adat dan kehendak nafsu, sebaliknya satu anugerah yang termasuk dalam
ibadat. Sebab itu, sambutan perlu dilakukan mengikut tuntutan syariat
dengan memperbanyakkan kebaikan dan menjauhkan apa yang dilarang.
Namun dalam melaksanakan amalan sepanjang merayakan Aidilfitri hendaklah kita mengetahui mana amalan sunah Rasulullah SAW dan mana pula yang menjadi ritual atau adat dalam masyarakat.
Namun dalam melaksanakan amalan sepanjang merayakan Aidilfitri hendaklah kita mengetahui mana amalan sunah Rasulullah SAW dan mana pula yang menjadi ritual atau adat dalam masyarakat.
Sungguh jauh berbeza antara Aidilfitri
yang disambut sebagai ibadat dengan yang hanya berupa adat. Setiap ibadat
adalah mengikut apa disyariat, melakukan kerana Allah SWT dan tidak bercampur
dengan perkara maksiat. Sedangkan adat mengikut kebiasaan yang diamalkan
sejak turun temurun dalam masyarakat.
Tidak dilarang untuk terus menyambut
atau melakukan acara yang dikaitkan dengan sambutan Aidilfitri selepas tarikh 1
Syawal selagi apa yang dilakukan itu tidak bertentangan syariat.
Beraya sepanjang Syawal bukan tuntutan
syariat. Pun amalan itu tidak pula ditegah. Apa yang diamalkan
beraya sebulan dalam masyarakat kita adalah adat. Oleh itu jangan
terkeliru antara adat dan ibadat.
Adat yang dilakukan untuk kebaikan
tidak ditegah, bahkan digalakkan. Ganjaran pahala bergantung kepada niat
ikhlas mencari kebaikan dan keredaan Allah SWT, tetapi mesti tidak bertentangan
dengan syariat.
Ibadat dan adat, kedua-duanya dipatuhi
dalam masyarakat kita, tetapi sumber hukumnya berbeza. Ibadat
bersumberkan daripada perintah Allah SWT, sementara adat pula bersumberkan
kehendak dan kebiasaan dalam masyarakat yang menjadi amalan turun-temurun.
Kejahilan pengetahuan mengenai agama
menyebabkan ada ibadat menjadi adat, tidak mendapat apa-apa pahala biarpun
dilakukan dengan penuh syaratnya, kecuali niat yang lebih menjurus kepada adat.
Pun begitu, perlu diketahui ada adat yang
menjadi ibadat atau diterima sebagai satu amalan dalam Islam.
Dalam fikah Islam, sesuatu yang diamalkan dalam sesuatu masyarakat yang tidak bertentangan dengan syariat Islam diterima sebagai sesuatu yang baik baik untuk diamalkan. Ia merupakan salah satu daripada lima kaedah asas dalam al-Qawaid al-Fiqhiyyah.
Dalam fikah Islam, sesuatu yang diamalkan dalam sesuatu masyarakat yang tidak bertentangan dengan syariat Islam diterima sebagai sesuatu yang baik baik untuk diamalkan. Ia merupakan salah satu daripada lima kaedah asas dalam al-Qawaid al-Fiqhiyyah.
Untuk diterima sebagai satu amalan
yang baik, hendaklah dijauhi atau bercampur dengan perkara haram. Contohnya, bagi wanita hendaklah mengelak daripada berpakaian yang mendedahkan
aurat. Begitu juga, batasan hubungan antara lelaki dan perempuan juga
mesti dijaga agar tidak terlibat perbuatan haram.
Turut perlu diberi penekanan ialah
menolak sikap membazir ketika sambutan Aidilfitri. Jauhkan juga sikap
yang ditegah seperti bongkak, sombong, riak dan ingin menunjuk-nunjuk kehebatan
yang dimiliki.
Mengadakan rumah terbuka dan amalan
ziarah sempena Aidilfitri amat digalakkan. Hal itu dapat merapatkan
hubungan yang renggan akibat pada hari lain semuanya sibuk dengan urusan
pekerjaan masing-masing. Hadirlah rumah terbuka dengan perasaan ikhlas,
bukannya dengan harapan agar tuan rumah akan ‘membalas’ datang ke rumah kita
pula.
Sambutlah Aidilfitri dengan
sederhana. Islam melarang perbuatan melampau dan membazir. Bergembira keterlaluan mudah mengundang kelalaian. Lebih baik kita
tumpukan perhatian kepada tugas seharian yang perlu dilakukan untuk kebaikan
semua.
Bayangkan jika kita beraya sepanjang Syawal? Sepatutnya selepas menyambut Aidilfitri secara sederhana, tumpuan yang perlu diberikan ialah kepada urusan kehidupan seharian agar lebih berjaya dan cemerlang. Sesungguhnya Islam menggalakkan kita agar bersederhana dalam semua perkara.
Bayangkan jika kita beraya sepanjang Syawal? Sepatutnya selepas menyambut Aidilfitri secara sederhana, tumpuan yang perlu diberikan ialah kepada urusan kehidupan seharian agar lebih berjaya dan cemerlang. Sesungguhnya Islam menggalakkan kita agar bersederhana dalam semua perkara.
No comments:
Post a Comment