Wednesday 30 August 2017

Beban tambah hutang

Membeli secara sewa beli maupun bayaran ansuran memang telah menjadi perkara biasa dalam masyarakat kita.  Dapatkan barang dahulu dan kemudian bayar kemudian.  Bayaran ansuran dibayar secara beransur-ansur pada tempoh masa yang ditetapkan.

Membeli secara tersebut mudahnya disebut hutang.  Berhutang memang tidak ditegah oleh agama.  Bagaimanapun adalah lebih baik jika dapat mengelakkan diri daripada berhutang.  Amalan berhutang banyak mendatangkan keburukan jika tidak dikawal dan tidak berhati-hati.

Apabila telah terlalu banyak berhutang masalah akan timbul untuk menjelaskannya.  Banyak orang yang berhutang terpaksa menanggung beban membayarnya sehingga mendatangkan masalah yang sukar diselesaikan.

Banyak individu dibebani hutang akan terus terjebak dengan hutang.  Apabila ingin membayar sesuatu hutang yang genap tempoh membayarnya, maka dia mencari sumber lain pula untuk berhutang.  Kes ini dipanggil gali lubang timbus lubang.  Lubang yang digali semakin banyak sedangkan yang ditimbus tidak tertutup-tutup.

Dalam konteks perniagaan sekarang, apabila peminjam gagal menjelaskan bayaran yang sepatutnya, tindakan undang-undang boleh dikenakan.  Kes itu akan dirujuk ke mahkamah untuk mendapat perintah pembayaran atau tindakan lain yang sewajarnya.

Orang yang ingin berhutangan perlulah sedar akan tanggungjawab membayar hutang.  Penghutang yang ikhlas dan benar-benar mempunyai niat hendak membayar hutang insya-Allah niatnya akan dimakbulkan Allah.

Sabda Rasulullah bermaksud: “Barang siapa berhutang daripada orang lain dan berniat akan membayarnya, maka Allah akan luluskan hatinya.  Akan tetapi barang siapa yang mengambil hutang dengan niat akan membinasakannya (tidak ingin membayar), maka Allah akan merosakkannya.” (Hadis riwayat Bukhari).

Sebab itu, Islam mengharapkan setiap penganutnya gigih bekerja mencari rezeki untuk memenuhi keperluan keluarga.  Sesungguhnya Allah SWT mengasihi sesiapa yang melakukan usaha mencari rezeki dengan tekun.  

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah amat mengasihi seseorang yang apabila melakukan satu kerja, dilakukan dengan penuh tekun dan sebaik mungkin. (Hadis riwayat Baihaqi).

Berusahalah agar dihindarkan sikap selalu berhutang.  Jikapun perlu berhutang biarlah tujuan membeli sesuatu yang berbentuk harta seperti rumah dan sesuatu yang dijadikan modal.  

Allah SWT berfirman yang bermaksud: 'Dan orang yang apabila membelanjakan harta, mereka tidak berlebih-lebihan dan tidak pula bakhil (kedekut), dan adalah perbelanjaan (yang sebetulnya) itu di tengah antara yang demikian (membazir dan kedekut)" (Surah al-Furqan, ayat 67)

No comments:

Post a Comment