Friday, 21 October 2016

GOLONGAN ANTI HADIS



Banyak cara pihak musuh Islam ingin melemahkan kedudukan umat Islam.  Ia dilakukan melalui proses menanam pemikiran atau kefahaman atas perkara tertentu.  Contoh amalan menolak hadis atau kepimpinan Rasulullah.

Gerakan ini dilakukan pihak orentalis untuk meletakkan kedudukan Nabi Muhammad SAW pada sisi tidak baik.  Mereka menggelarkan Nabi Muhammad sebagai gila seks, tamak kuasa, bengis dan perbuatan baik lain.  Inilah apabila ada pihak menerbitkan filem ‘Fitna’ di Belanda yang mencetuskan kemarahan umat Islam di seluruh dunia.  Sebelum itu terdapat lukisan karikator yang menghina Rasulullah SAW.

Serangan pemikiran ini sebenarnya secara tidak langsung ditujukan kepada umat Islam.  Mereka ingin mengajak umat Islam agar tidak menghormati ajaran Rasulullah SAW dan sekaligus meninggalakan amalan baik yang diajarkan oleh Baginda. 

Sesungguhnya, kekuatan umat Islam ialah apabila mengamalkan ajaran Islam yang terkandung di dalam Al-Quran dan Al-Sunah yang dilakukan oleh Rasulullah SAW.  Apabila umat Islam meninggalkan sunah, maka sebenarnya mereka telah meninggalakan sebahagian ajaran Islam.  Bahkan, dalam sudut akidah, sesiapa yang menolak sunah sebenarnya telah menolak Islam. 

Gerakan menyerang keperibadian Rasulullah SAW ini juga antara bibit-bibit yang menjadi aliran pemikiran menolak hadis.  Golongan ini melihat hadis sebagai tidak perlu diikuti sebagai sumber hukum. 

Fahaman inilah jelas dipegang oleh Kasim Ahmad yang digelar pelopor antihadis di Malaysia seperti mana ungkapan beliau di  di dewan Yayasan Kepimpinan Perdana, Putrajaya pada 16 Febuari 2014 sempena Ucapan Kepada Konferensi Politik Nasional Untuk Menentukan Halatuju Negara Malaya Untuk Tiga Puluh Tahun Akan Datang: “Siapakah yang mewajibkan hadis sebagai satu sumber undang-undang sama seperti Quran dalam masyarakat Islam? Jawabnya, Imam Shafi’e (767-820).

Beliaulah yang bertanggungjawab membuat doktrin baru menyatakan hadis satu sumber hukum sama seperti Quran. Sebelum beliau, apa yang dikatakan hadis sudah muncul, tetapi bilangannya sedikit sekali dan tidak diwajibkan diikut oleh umat Islam. Sejarah mencatat khalifah-khalifah Abu Bakr, Omar Ibni Khattab, Uthman Ibni Affan dan Ali Abi Thalib memiliki buku-buku nota yang mereka tulis perkataan-perkataan dan perbuatan-perbuatan Nabi.

Catatan-catatan ini tidak banyak dan hanya menjadi ikutan, jika sesuai, tetapi tidak diwajibkan. Setelah doktrin baru oleh Imam Shafi’e ini diterima oleh masyarakat Islam,  timbullah pengumpul-pengumpul hadis seperti Imam Bukhari (m. 870), Imam Muslim (m. 875) dan lain-lain. Imam Bukhari dilaporkan telah mengumpul 600,000 hadis dan beliau menapis hadis-hadis ini sehingga akhirnya tinggal 7,275  hadis yang beliau isytiharkan sebagai hadis sahih.”

Jelas sekali, ungkapan dari Kasim Ahmad itu tidak mengiktiraf Rasulullah SAW sebagai autoriti yang menentukan sesuatu hukum Islam. 

No comments:

Post a Comment