Sunday, 15 January 2017

BEZA PENDAPAT BAWA KEBAIKAN


Umat Islam perlu bersatu dan mempunyai matlamat sama dalam perjuangan menjayakan ummah. Malang sekali, realitinya berlaku sebaliknya.  Umat Islam berselisih dan bercakaran dalam perkara berkaitan cabang atau juziyyat, tetapi mereka beranggap itu seperti perkara utama.

Akibat mementingkan perkara yang bukan matlamat perjuangan, maka umat Islam berpecah sesama sendiri.  Mereka jadikan sesuatu perkara yang lebih bersifat individu sebagai perkara pokok sebagai titik kepada perpecahan. 

Kita bukan ingin mempertahankan sesuatu yang salah dilakukan individu kerana jika itu perbuatan dosa, maka kita tidak boleh mengatakan perbuatan itu mendatangkan pahala.  Tetapi, itu tidak sepatutnya hingga menyebabkan kita berburuk sangka, fitnah, mengumpat, memulau dan sebagainya. 

Allah berfirman yang bermaksud, "Wahai orang yang beriman! Janganlah kebanyakan daripada sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian daripada sangkaan itu adalah dosa dan jangan kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang, dan janganlah sesetengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang daripada kamu suka memakan daging saudaranya yang mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani.' (Surah al-Hujurat: 12)

Memelihara ukhuwah atau tali persaudaraan sesama Islam itu adalah wajib bahkan tiada khilaf mengenainya lantaran gesaan jelas dalam al-Quran.

Terjadinya fenomena pertelingkahan dalam masyarakat Islam dalam masalah cabang agama terkait kepada ketidaksempurnaan kefahaman agama dan kurangnya nilai tasaamuh atau berlapang dada dalam menyingkap perbezaan pandangan hingga mudah menjatuh hukum. 

Ini turut diungkapkan oleh Imam As-Syaatibi dalam kitabnya Al-Muwaafaqaat fi Usuul al-Syariiah, ketika menghuraikan ekstrimisme dalam agama berkait dengan kejahilan terhadap tujuan syariat dengan hanya mengagak-agak maknanya, bukan dengan kematangan ilmu.

Fenomena seperti inilah yang melanda kaum Khawarij satu masa dulu yang dikenali golongan kuat beribadah namun keras dalam pandangan hingga sewenang-wenangnya mengkafirkan golongan berbeza pandangan dengan mereka.

Namun, Rasulullah SAW menyifatkan golongan ini terkeluar daripada agama seperti terkeluarnya anak panah dari sasarannya kerana sabda Baginda SAW lagi: “Mereka membaca al-Quran tidak melewati tulang serangka mereka”.

Maksudnya golongan ini hanya membaca al-Quran tetapi tidak memahaminya sampai ke lubuk hati. Sesuatu kefahaman mestilah sampai ke lubuk hati, jika tidak maka hanya terhenti di tempat suara dan huruf saja.

Tafsiran sebegini bertepatan dengan pandangan Ibnu ‘Abbas seperti tercatat dalam buku Fadhaail Al-Quran karangan Abu ‘Ubaid. Pada satu hari Khalifah Umar Radiyallahu ‘anhu bertanya di dalam hatinya: “Mengapa ummat ini berselisih padahal Nabinya satu?”

Lalu Baginda bertanya pada Ibnu ‘Abbas, katanya: “Mengapakah berselisih umat ini, sedangkan Nabinya satu dan kiblatnya satu?” Sa’id bin Manshur juga menambah: “Dan kiblatnya pun satu”.

Maka jawab Ibnu ‘Abbas: “Ya Amirul Mukminin! Sesungguhnya telah diturunkan kepada kita al-Quran, maka kita membacanya dan mengetahui untuk apa ia diturunkan. Namun, kaum selepas kita membaca al-Quran dan tidak mengetahui untuk apa ia diturunkan, maka tiap-tiap kaum mempunyai pendapat sendiri; maka apabila terjadi yang demikian, berselisihlah mereka.”

Berkata Sa’id: “Adalah tiap-tiap kaum mempunyai pendapat sendiri, maka apabila tiap-tiap kaum mempunyai pendapat sendiri berselisihlah mereka, dan apabila mereka berselisisih, bertempurlah mereka!”

Lalu Khalifah Umar menegurnya manakala Ali mengherdiknya, maka pergilah Ibnu ‘Abbas. Apabila Umar merenung dalam mengenai apa yang diperkatakan Ibnu ‘Abbas maka diminta diulangi pandangan tersebut.

Imam As-Syatibi dalam menghuraikan peristiwa ini, menjelaskan: “Apa yang dikatakan Ibnu ‘Abbas adalah benar kerana apabila seseorang mengetahui untuk apa diturunkan sesuatu ayat atau surah itu, maka tentunya ia mengetahui kedudukan, ta’wil dan maksudnya, maka tidaklah ia melampaui batas padanya.

“Tetapi apabila seseorang itu jahil untuk apa sesuatu ayat atau surah itu diturunkan, beberapa pendapat mungkin berlaku padanya. Tiap-tiap orang mempunyai pendapat berbeza sedangkan mereka tidak mempunyai kematangan ilmu yang dapat memimpin mereka kepada kebenaran…..akhirnya lantaran tidak ada dalil syarak mereka sesat dan menyesatkan orang lain.”

Sudah tiba masanya umat memperdalami ilmu syariah secara sempurna bukan picisan-picisan hingga tergamak menghukum walaupun ilmu belum matang sepenuhnya. Sikap keras dalam mempertahankan pandangan hanya akan menjerumuskan umat kepada kemudaratan bahkan kesesatan.

Tidak benar perpecahan di kalangan umatku suatu rahmat seperti yang sering diucapkan oleh mereka yang mengatakan itu satu hadis.  Hakikatnya hadis itu dikategorikan hadis palsu oleh ulama hadis. 

Islam pentingkan perpaduan, jadi macam mana pula perpecahan dikatakan rahmat. Memang kita dibenarkan berlainan pendapat, tetapi bukan membawa perpecahan sehingga memulau dan saling menjatuhkan.

Kita perlu melihat bagaimana Imam Syafie, Imam Hanafi, Imam Hambali dan imam-imam muktabar yang lain yang berbeza pendapat tetapi tidak membawa kepada perpecahan.  

Mereka pentingkan perpaduan dalam mempertahankan perkara berkaitan akidah dan tauhid.  Sebab itu, pengikut mazahab ini apabila berdepan dengan kumpulan yang menyeleweng, mereka akan bersatu sepertimana ketika berdepan dengan penganut fahaman Muktazilah, Syiah, Hajariah, Musyabihah, Rasdhiah, Qadariah, Jabariah dan sebagaimna.

Malangnya, di kalangan umat Islam sekarang, biarpun dari mazahab yang sama, rumpun bangsa yang sama, bahkan mempunyai tali persaudaraan, tetapi apabila berdepan dengan perkara berkaitan kepentingan kelompok tertentu mereka sanggup bergaduh, melemparkan fitnah, menghina dan sebagainya.

Mereka menganggap saudara seagama lebih hina daripada rakan kafir.  Inilah masalah melanda umat Islam apabila tidak lagi memahami erti perpaduan dan kerjasama yang dianjurkan oleh Islam.

Umat Islam negara ini tidak terlalu taksub dengan parti politik masing-masing bagi mengelak perpecahan ummah.  Tiada masalah jika berbeza pendapat mengikut parti politik masing-masing, tetapi apa yang tidak dibenarkan dalam Islam ialah jika pengikut sesebuah parti politik itu terlalu taksub, itu yang tidak boleh.

Untuk itu, umat Islam negara ini mestilah sentiasa bersikap sederhana dan berpada-pada jika melibatkan diri dalam parti politik.

Rasulullah SAW bersabda, "Daripada kebaikan iman seseorang ialah meninggalkan apa yang tidak bermakna baginya.' (Hadis At-Tirmizi) 

Cabar mencabar sebagai medan menunjukkan kehebatan dan menguji pengaruh serta sokongan tidak dibolehkan dalam Islam. Hassan Al-Banna, pendakwah Islam yang terkemuka pernah memberi wasiat kepada umat Islam melalui pesannya, "Jangan memperbanyak perdebatan dalam pelbagai bidang pembicaraan kecuali dalam hal yang penting. Pertengkaran ini semata-mata tidak akan mendatangkan kebaikan" 

Bagi mengelakkan berlaku sebarang perselisihan dan suasana yang tidak menyenangkan, kita perlu berwaspada sebelum berkata-kata, apatah lagi cabar-mencabar.

Firman Allah yang bermaksud, "Wahai orang yang beriman Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki lain, (kerana) harus puak yang dicemuh itu lebih baik daripada mereka; dan jangan pula sesuatu puak daripada perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuh itu lebih baik daripada mereka; dan jangan sesetengah kamu menyatakan keaiban sesetengahnya yang lain; dan jangan pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik,) maka amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman, Dan (ingatlah) sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang yang zalim.' (Surah al-Hujurat :11) 


--------------------

Dalam Islam memang wujud perbezaan pendapat.  Sebab itu wujud mazhab.  Yang biasa kita sebut ada empat mazahab, tetapi sebenarnya banyak lagi mazahab lain yang wujud.  Paling kurang terdapat 12 mazahab yang berpengaruh. 

Biarpun dibenarkan perbezaan pendapat, banyak prkara sudah qatie (ditetapkan) seperti sifat Tuhan yang kita tidak boleh persoalkan. Begitu juga dalam hukum syarak dan ibadat puasa, solat dan mengucap dua kali syahadah. 

Walaupun ada pelbagai mazhab dalam Islam, perkara pokok seperti solat lima waktu, mengucap dua kalimah syahadah dan menghadap kiblat ketika bersolat, tidak pernah dipersoalkan.

Jadi, jika mengubah yang qatie ia boleh menjadi murtad.  Namun, perkara ini seperti telah dianggap biasa.  Mereka ini diresapi ajaran sesat, tetapi sekarang ini lebih tepat merujuk kepada mereka yang mengamalkan fahaman liberal.  Mereka pada asasnya masih mengaku Islam dan melakukan perkara asas dalam Islam seperti solat, puasa.

Dalam mazahab memang wujud unsur liberal, tetapi bukan fahaman liberal seperti yang menyerang umat Islam sekarang.  Kita liberal dalam soal cabang atau terdapat khilaf mengenai sesuatu hukum.  

Kalau yang sudah jelas hukumnya, contohnya tidak boleh berkahwin sesama jantina dan kedudukan lelaki sebagai ketua keluarga seperti yang telah dijelaskan dalam al-Quran dan hadis, maka itu tidak boleh diliberalkan. 

Contoh sikap liberal dalam Islam berkaitan khilaf mazahab ialah mengenai isu batal air sembahyang.

Bagi Mazhab Hanafi, lelaki sentuh wanita tak batal, Mazhab Shafie kata batal, Mazhab Maliki kata jika sentuh dengan syahwat batal. Dalam keadaan seperti ini boleh liberal seperti ketika mengerjakan tawaf di Baitullah, kita boleh ambil logik mazhab Hanafi. 

Sebenarnya dalam hal ini, para ulama telah mengambil keputusan berdasarkan kepada kefahaman masing-masing mengikut nas yang berkaitan.  Mereka bukan lakukan ikut suka hati atau ambil mudah.

Tetapi, tentu sekali kita tidak boleh mengubah perkara yang dalam Islam tidak pernah wujud khilaf mengenainya.  Ulama tidak pernah berselisih pendapat mengenai haram berkahwin sesama jantina. 

Malangnya, kaum liberal cuba mengubahnya.  Mereka mencari dan mentafsir ayat al-Quran untuk kepentingan mereka.  Contoh Prof. Dr . Siti Musdah Mulia, Pengarah di UIN (Universiti Islam Negeri) Jakarta, pernah mendakwa para sarjana Muslim moderat berpendapat, bahawa tidak ada alasan untuk menolak homoseksual. Dan bahawasanya kritikan terhadap homoseksual atau homoseksualiti oleh kalangan ulama arus perdana dan kalangan Muslim lainnya hanyalah dibuat berdasarkan penafsiran sempit terhadap ajaran Islam. Dengan merujuk ayat al-Quran surah Hujurat 49 ayat 3, Musdah menyatakan, bahawa salah satu berkat Tuhan adalah semua manusia, baik lelaki ataupun wanita, adalah sedarjat, tanpa mengira etnik, kekayaan, kedudukan sosial ataupun orientasi seksual. Kerana itu, Musdah Mulia berkata, “Tidak ada perbezaan di antara lesbian dengan non-lesbian. Dalam pandangan Tuhan, manusia dihargai hanya berdasarkan ketaatannya.”

Itulah antara contoh yang cukup dangkal dan menyesatkan telah dilakukan oleh penganut fahaman liberal.  Mereka melakukan perkara itu semata-mata untuk mewujudkan hak persamaan.  

Dalam Sunnah Wal Jamaah, walaupun khilaf dari segi fahaman syariat, ia masih tidak terkeluar daripada Islam, hanya berbeza daripada masalah furuk (cabang kecil) dan tidak khilaf dari segi masalah usul (utama).  

Di Malaysia, bibit-bibitnya sudah kelihatan seperti menafikan azab kubur, hukum aurat dan sebagainya. Ini bibit liberalisme dan ia cukup berbahaya apatah lagi dalam masyarakat ketika ini apabila pelajaran agama tidak lagi dianggap penting, sebaliknya hanya untuk lulus peperiksaan akibat pemisahan pelajaran agama dengan akademik.

Fahaman agama semakin tipis akibat dijajah dan dinafikan hak pendidikan selama 480 tahun oleh penjajah. Ketika penjajahan, penjajah hanya mendirikan sekolah mubaligh kristian, jadi orang Islam tidak mahu pergi ke sekolah itu, Penjajah kemudian bagi alasan orang Melayu sendiri tidak mahu menerima pendidikan. Ini semua strategi untuk melemahkan orang Islam.

Kita tidak boleh membanterasnya tanpa beri kesedaran, khususnya di kalangan ulama dan guru agama. Jika mereka (ulama dan guru agama) sendiri tidak faham, bagaimana mahu berhadapan dengan golongan ini dan mungkin mereka sendiri pula akan terpengaruh.

Pun, kalau mereka memilih jalan sesat, maka Allah akan memalingkan diri daripada kebenaran.  Hati mereka akan melihat ke arah lain dan Allah tidak akan memberi petunjuk kepada golongan yang fasik. Ini bermakna kalau mereka pilih jalan fasik, tuhan tidak mengatakan jalan itu benar, walaupun seluruh manusia mengatakannya begitu.

-------------------

Ketika mesyuarat guru-guru sedang berlangsung dipengerusikan pengetua, tiba-tiba  terdengar bunyi "phooooott" disusuli aroma yang kurang enak. 
Lalu para guru masing-masing memberikan komen:
 
Guru Matematik: Hmmm.. sesuatu yang tidak boleh didarab namun baunya boleh dibahagi-bahagi..
 
Guru Muzik: Wahh... bunyi nadanya terletak pada chord c major.
 
Guru Fizik: Itu lah sebenarnya inner power, tenaga yang digunakan sedikit sahaja, namun hasilnya luar biasa. 
 
Guru Biologi: Begitulah cara makhluk hidup meneruskan hidupnya.
 
Guru Agama: Ini salah satu penyebab batalnya wuduk. 
 
Guru Geografi: Kedudukannya mengikut arah mata angin. 
 
Guru Kaunseling: Perilaku ini tidak selari dengan perilaku manusia yang bertamadun. 
 
Guru Sastera: Perkataannya boleh diuntai ditulis, namun aromanya nan satu manakan dapat diungkapkan dengan kata-kata.
 
Guru Bahasa: Bau dan bunyinya ibarat subjek melengkap predikat yang membentuk ayat penyata tetapi lebih menjadi ayat tanya.
 
Guru Sejarah: Salah satu penyebab berlakunya perang mulut.
 
Guru Kimia: Di dalamnya ada sedikit elektron dan gas hidrogen dapat dibebaskan
 
Guru English: This is wind of change.
 
Guru Sivik: Ini boleh dikatakan perilaku yang tidak bagus.
 
Guru Matematik Tambah: Tiada dalam bab function ataupun index baunya.
 
Guru Perdagangan: Ini boleh menyebabkan penawaran melebihi permintaan. 
 
Guru Ekonomi: Ekonomi akan merundum kalau perkara ini berterusan
 
Guru Jasmani: Satu exercise keluar angin yang menyihatkan badan. 
 
Guru Seni: Seni yang sukar untuk diungkapkan.  
 
Guru Pengajian Am:  Tidak ada dalam silibus subjek PA, tetapi umumnya boleh membantut matafikir untuk buat analisis data sebab ianya hanya menggunakan satu @ dua pancaindera saja.
 
Guru Silat: Tidak dapat ditangkis biarpun sehebat mana pasang kuda-kuda.

Guru Perakaunan: Aset yang perlu dilupuskan dengan harga skrap.

Guru Undang-undang: Ada fakta kes yang jelas dan banyak saksi, tetapi ia tidak dapat dibawa ke mahkamah.

Guru Masakan: Antara punca memakan makanan tidak betul-betul masak atau silap ramuan.

Guru Solekan: Ini tidak menjelaskan kecantikan solekan, tetapi boleh menyiksakan jurusolek.

Pengetua: Kenyataan semua guru diterima dan dicatatkan dalam minit mesyuarat dan diterima tanpa bahas.  Mesyuarat ditangguhkan sehingga tarikh dan masa yang akan dimaklumkan kemudian. 
------------
Kisah itu diambil dari muka buku dengan sedikit edit.  Mungkin kita lebih melihatnya dari sudut humor atau kelakar.  Hakikatnya, kisah yang tentunya hanya rekaan itu wajar dilihat bukan untuk kelakar semata-mata, tetapi carilah pengajaran dan hikmahnya.

Antara pengajaran daripada kisah itu ialah setiap orang mempunyai pandangan dan membuat penilaian berbeza terhadap sesuatu perkara berdasarkan kepada pengetahaun dan ilmu yang dimiliki.  

Maka itu, kita tidak boleh menafikan pendapat orang lain, kerana masing-masing melihat berdasarkan kepada ilmu bidang masing-masing. Sesungguhnya, perbezaan pendapat itu satu rahmat selagi mana ia diuruskan dengan baik.  

Begitu juga, perbezaan pendapat dan kemelut dalam kehidupan masyarakat adalah berpunca kepada tahap pemikiran dan analisa yang berbeza terhadap sesuatu perkara. 

Inilah yang kerap berlaku dalam politik sekarang.  Masing-masing ada arah tuju dan matlamat masing-masing.  Apa yang penting ialah keikhlasan. 


No comments:

Post a Comment