Orang Islam di negara kita masih ramai tidak memahami hukum
berkaitan takaful. Ramai berpendapat takaful diasaskan bukan Islam
dan bertentangan hukum syarak. Sebab itu, kebanyakan orang Islam tidak
menyertai insurans. Memang tidak dinafikan sekarang ini jumlah
pencarum dalam insurans semakin meningkat, namun ia jauh lebih kecil berbanding
penganut agama lain.
Antara punca peningkatan pencarum
insurans di kalangan orang Islam ialah apabila konsep Islam lebih banyak
diperkenalkan. Contohnya, perkataan insurans itu telah ditukar
kepada takaful. Pertukaran itu bukan bersikap kosmatik atau atas
nama semata-mata. Sebaliknya, melalui pendekatan yang diperkenalkan
oleh para sarjana ekonomi Islam dan usaha berterusan pihak kerajaan, perjalanan
insurans di malaysia melalui trasformasi ke arah mematuhi kehendak
syariah.
Ini terbukti, di setiap institusi
penanggung takaful telah menubuh badan syariah masing-masing yang dianggotai
pakar hukum Islam dan pakar ekonomi. Sistem takaful di negara kita
diiktiraf sebagai terbaik di kalangan negara-negara Islam.
Perkara asas penerimaan takaful adalah
bersumberkan kepada apa yang telah dinyatakan sebelum ini iaitu apa yang
diperkenalkan oleh Rasulullah setelah berhijrah ke Madinah dengan mewujudkan
‘aqila’. Setiap
orang perlu mencarum untuk satu tabung dinamakan ‘al-Kanz’.
Berdasarkan
konsep tersebut, para ulama telah mengkaji dan menghalusi
perjalanan insurans moden dalam menentukan hukum berdasarkan kaedah
am syariat Islam.
Seorang
ulama, Ibn Abidin (1784 - 1836) telah menghurai beberapa perkara berkaitan takaful
meliputi makna, konsep dan hukum. Apa yang jelas amalan insurans
dilakukan pada zaman Rasulullah banyak memiliki persamaan dengan insurans
moden.
Di antara ulama terkenal berpendapat insurans diharuskan
ialah Syaikh Abdul Rahman Isa. Ini berdasarkan insurans ialah suatu
kontrak kerelaan dan persetujuan kedua belah pihak.
Aspek yang turut ditekankan mengharuskan takaful ialah
tidak wujud penipuan. Sistem takaful dikendalikan di bawah
pengawasan pihak kerajaan dan mematuhi peraturan ditetapkan. Kawalan
ini menjamin ia tidak mendatangkan keburukan dan kerugian kepada mana-mana
pihak.
Insurans yang mengandungi unsur bercanggah dengan syariat
Islam seperti riba, ketidakpastian, ketidakadilan, perjudian, penindasan dan
eksplotasi adalah haram.
Akademi Fikah Pertubuhan Persidangan Islam telah
mengeluarkan fatwa bahawa mana-mana insurans yang mempunyai ciri-ciri tersebut
adalah haram. Fatwa yang sama telah diiystiharkan oleh Majlis Fatwa
Kebangsaan Malaysia pada Jun 1972.
Sistem insurans di negara kita adalah di antara paling awal
memperkenalkan secara sistematik berdasarkan kehendak Islam. Ia
adalah pilihan kepada sistem takaful yang terlebih dahulu memenuhi ciri-ciri
ditetapkan syariat Islam.
Sebelum ini, hanya insurans yang mendapat status takaful
sahaja dianggap halal. Akta Takaful diperkenalkan di Malaysia
bermula tahun1984 yang diluluskan oleh parlimen pada 15 Nov 1984.
No comments:
Post a Comment