Memelihara keharmonian pergaulan dan berinteraksi sesama insan
terutama dalam masyarakat majmuk perlukan formula efektif. Formula efektif ini
atau landasan yang boleh dijadikan panduan dalam proses mengembalikan kekeruhan
ialah al-Quran.
Formula itu ada dalam al-Quran antaranya Surah al-Hujurat. Banyak
ayat dalam surah itu menyentuh adat sopan santun dan etika pergaulan orang
terhormat.
Dinamakan al-Hujurat yang bermaksud bilik-bilik, sebab diturunkan
ketika ada di kalangan sahabat memanggil Nabi Muhammad SAW yang sedang berehat
di bilik isterinya. Mereka memanggil dengan cara kurang sopan dan keadaan
demikian menunjukkan sifat kurang hormat serta mengganggu ketenteraman Baginda.
Surah ini mencela sahabat berkenaan sekali gus mengajar cara yang
sebenarnya. Allah berfirman yang bermaksud: "Sesungguhnya orang yang
memanggil kamu dari luar bilikmu kebanyakan mereka tidak mengerti." –
(Surah al-Hujurat, ayat 4)
Surah al-Hujurat mengandungi 18 ayat mendidik supaya hormat dan
sopan santun terhadap Rasulullah SAW ketika hidup dan sesudah wafatnya. Perihal
sopan santun bukan setakat kepada Rasulullah SAW, malah sesama Muslim dan bukan
Muslim.
Cantiknya ayat ini menerangkan hikmah Allah menciptakan manusia
berbangsa dan bersuku supaya saling kenal mengenal. Taraf setiap insan
ciptaan-Nya adalah sama saja dan yang membezakan ialah ketakwaan kepada Allah.
Justeru jangan terpesona dengan urusan bangsa dan suku kaum kerana
ini akan menimbulkan permusuhan serta persengketaan. Seruan "wahai orang
yang beriman" dimulakan berulang kali, menjadi bukti yang harus
direnungkan bahawa antara iman dengan sopan santun dalam pergaulan tidak dapat
dipisahkan, ibarat irama dan lagu.
Orang yang mengaku beriman kepada Allah dan Rasul, tidak akan tergamak
mendahulukan fikiran serta pendapatnya sendiri dalam hal berkenaan hukum hakam
agama sebelum terlebih dulu menilik, memandang dan memperhatikan firman Allah
dan sabda Rasul.
Begitulah sifat orang beriman dan bertakwa yang sangat
berhati-hati dalam segala gerak langkah, sehingga fatwa yang dikeluarkan dapat
dipertanggungjawabkan di hadapan Allah. Orang mukmin dilarang bersuara keras
apabila berbicara sesama sendiri di hadapan Rasulullah SAW, apatah lagi apabila
berbicara dengan Baginda. Bertengkar dengan suara keras di hadapan kuburan Nabi
SAW juga tidak wajar.
Apabila seseorang ingin berbicara sedangkan perkara itu tidak
penting, maka ketika itu datang ujian kepada diri sendiri, supaya menahan hati
dan menumbuhkan rasa ketakwaan dalam berbicara. Bagi mereka yang berhati-hati
dalam berbicara adalah ampunan dan pahala yang besar.
Orang yang tidak beradab ketika berbicara juga dikatakan sebagai
orang tidak menggunakan akal. Namun kesalahan yang dilakukan pada masa lalu
dalam keadaan jahil akan diampuni kerana Allah Maha Pengampun.
Bagi orang yang beriman, jika datang kepada mereka orang fasik
(pembohong) membawa berita, maka selidik dulu kebenarannya, bimbang cerita
bohong itu nanti akan menimpakan musibah kepada sesuatu kaum atau insan.
Janganlah berita itu terus diiyakan atau ditidakkan, janganlah
terburu-buru menjatuhkan keputusan sehingga orang terbabit mendapat hukuman,
padahal ternyata kemudian tidak ada kebenaran mengenainya. Rasulullah SAW
bersabda yang bermaksud: "Menyelidiki dengan tenang adalah daripada Allah
dan tergopoh-gapah adalah daripada syaitan."
Namun masih ada yang jujur dan mencintai iman, yang
bertanggungjawab menyampaikan kebenaran. Mereka itulah orang yang bijak,
memikirkan manfaat dan mudarat sesuatu hal sebelum dikerjakan.
Orang beriman yang bijak inilah yang diperlukan dan membawa
kebahagiaan bersamanya kerana berpandangan jauh serta mempunyai kefahaman luas.
Jika ada dua golongan yang sama-sama beriman tetapi timbul salah faham sehingga
tercetus perkelahian, seterusnya peperangan, maka hendaklah ada orang beriman
lain segera mendamaikan antara keduanya. Dengan mengetahui sebabnya hendaklah
disuruh berdamai.
Golongan yang tidak mahu berdamai itu disebut orang yang
menganiaya, hendaklah diperangi sehingga tunduk dan patuh kepada kebenaran.
Keduanya, diadili dengan adil dan saksama serta dijatuhkan hukuman setimpal.
Orang yang berlaku adil di dunia akan duduk diatas mimbar daripada
mutiara di hadapan Tuhan yang bersifat Rahman kerana keadilan mereka di dunia.
Orang beriman perlu berkasih sayang sesama mereka dan bersikap keras terhadap
orang kafir. Perkelahian yang timbul adalah akibat salah faham dan salah
terima.
Seterusnya surah al-Hujurat memberi peringatan halus dan tepat
dari Allah supaya tidak mengejek dan menghina. Perbuatan itu sering dilakukan
mereka yang merasakan dirinya sempurna, tidak punya kekurangan, kealpaan dan
kesalahan.
Bahkan peringatan itu turut ditujukan kepada wanita yang mencela,
menggelar dan memanggil dengan panggilan buruk kepada orang lain, padahal
perbuatan itu sama seperti mencela diri sendiri. Sebaiknya nama buruk diganti
dengan panggilan baik kerana nama itu ada pengaruhnya bagi jiwa.
Begitu juga perangai buruk sangka yang mengundang perpecahan dan
memutuskan silaturahim antara orang beriman. Kita perlu bersegera menghentikan,
bertaubat dan menyesali perbuatan itu.
Surah ini memberi keterangan mengenai nilai iman iaitu seseorang
yang didatangkan penderitaan ke atas dirinya baik daripada segi harta benda,
tenaga dan sebagainya. Mereka mengharunginya dengan reda dan pasrah tanpa
ragu-ragu terhadap Allah.
Mereka itulah orang yang jujur dan layak mengaku orang beriman.
Pengetahuan manusia amat terbatas. Janganlah merasa diri penting serta bangga
sebaliknya bersyukur dan meneguhkan iman dengan jujur.
Surah al-Hujurat memberi peringatan dan mendidik manusia supaya
ikhlas beramal serta menginsafi bahawa Allah mengetahui apa yang dizahirkan dan
disembunyikan untuk menguatkan iman, meyakinkan hati dengan takwa.
No comments:
Post a Comment