Wednesday 5 December 2018

MENGAPA REZEKI TERHALANG?


Rezeki dari Allah umpama hujan lebat dari langit. Melimpah ruah. Dan tiada sesiapa terkecuali untuk menerima rezekiNya.

Akan tetapi, ada juga yang terkecuali dari terkena air hujan mencurah-curah itu. Siapakah mereka itu?

Ya... benar sekali. Yang tidak akan terkena curahan hujang ialah mereka yang berada di bawah payung, sebagai perisai diri mereka dari terkena air hujan tu. Air hujan meniti atas payung, kita dapat dengar dan lihat air tu jatuh depan mata, tapi tak kena diri kita.

Itu analogi atau perumpamaan berkaitan rezeki yang diturunkan oleh Allah kepada seluruh umat manusia. Rezeki Allah tu sangat luas, sangat banyak dan Allah sediakan cukup malah lebih dari apa isi alam perlukan.

Tapi kenapa masih ada antara kita yang katanya 'belum ada rezeki' dan 'tiada rezeki'. Sebenarnya bukan belum ada rezeki atau tiada rezeki, tetapi kita yang membina perisai rezeki agar rezeki tidak sampai kepada kita. Umpama seperti kita menggunakan payung untuk mengelak terkena air hujan.

Antara perisai rezeki ialah dosa. Orang banyak melakukan dosa akan terhalang rezeki sampai kepadanya. Dosa kita yang menjauhkan kita dari rezekiNya.

Dan untuk tujuan menjemputnya hadir dekat semula dengan kita, kita perlu kurangkan dosa dan berhati-hati dalam setiap langkah untuk tidak terjebak dalam kancah dosa.

Kurangkan dosa atau hapuskan dosa dapat dilakukan dengan bertaubat. Lazimkan mulat dan hati untuk beristighfar. Kita takkan sunyi dari berbuat dosa. Itu hakikatnya. Tapi Allah sentiasa ada untuk mendengar kita bertaubat.

Sentiasa beristighfar untuk membuka perisai rezeki.

No comments:

Post a Comment