Berikut secara ringkasnya pandangan pelbagai
mazhab mengenai hukum makan katak:
Mazhab
Syafie:
Ulama mazhab Syafie berpendapat katak tidak harus dimakan kerana katak juga tergolong kategori
khabaith, iaitu binatang yang kotor, keji, buruk dan tidak baik.
Pendapat
mazhab Syafie ini memang selari dengan adat banyak bangsa di dunia ini termasuk
orang Melayu tidak tergamak makan katak terutama katak puru.
Mazhab
Hanafi:
Mazhab Hanafi berpendapat hanya ikan sahaja yang halal dimakan daripada semua
jenis haiwan yang tinggal dalam air. Katak, kura-kura, anjing laut, buaya dan
sebagainya haram dimakan.
Mazhab
Maliki:
Mazhab Maliki berpendapat bahawa katak sama seperti udang, ketam, kura-kura dan
sebagainya boleh dimakan. Mereka berpendapat begitu kerana tidak ada nas dan
dalil yang jelas daripada al-Quran dan hadis yang mengharamkan makan katak.
Pun, diperhatikan orang bermazhab Maliki
tidak makan katak, kura-kura dan sebagainya. Penduduk negara-negara Arab
bermazhab Maliki lebih suka makan daging terutama biri-biri.
Sedangkan ikan,
udang, ketam dan sebagainya bukan menjadi makanan kegemaran, kecuali yang
tinggal di tepi laut.
Mazhab
Hambali:
Para ulama mazhab Hambali pula berpendapat bahawa katak dan semua haiwan yang
hidup di dua alam tidak halal dimakan kecuali jika ada jalan sembelihannya.
Bagaimanapun, dikecualikan jika haiwan yang
hidup di dua alam itu tidak berdarah seperti ketam dan sesetengah serangga.
Tetapi katak dan kura-kura yang tergolong daripada haiwan yang hidup di dua
alam yang berdarah, macam mana boleh disembelih?
Katak yang tidak mempunyai leher dan kura-kura pula menyembunyikan lehernya dalam perisainya menyusahkan untuk disembelih. Apakah itu menjadi antara punca menyebabkan katak haram dimakan?
Katak yang tidak mempunyai leher dan kura-kura pula menyembunyikan lehernya dalam perisainya menyusahkan untuk disembelih. Apakah itu menjadi antara punca menyebabkan katak haram dimakan?
Haiwan yang hidup di dua alam yang lain
seperti udang, ketam dan sebagainya walaupun tidak disembelih tetapi halal
dimakan pada mazhab Hambali kerana tidak berdarah.
Begitulah kedudukan hukum makan katak dalam
al-Quran, hadis dan fikah (ijtihad) para ulama pelbagai mazhab.
No comments:
Post a Comment