Wednesday 5 June 2019

MENCARI PEMIMPIN IKHLAS MELAKSANA TUGAS


Setelah dipilih dan dilantik sebagai Khalifah, Umar Abdul Aziz berpidato dengan ucapan yang menggugah jiwa. “Taatlah kamu kepadaku selama aku taat kepada Allah. Jika aku durhaka kepada Allah, maka tak ada keharusan bagimu untuk taat kepadaku.”

Itulah akhlak pemimpin sejati yang seharusnya diteladani para pemimpin kita yang ada hari ini kerana kekuasaan, jawatan, dan kedudukan tidaklah kekal abadi, tetapi sebaliknya ia adalah amanah yang akan disoal di akhirat nanti.

Persoalannya, apakah para pemimpin kita yang kononnya berjuang demi rakyat pada masa ini mempunyai semangat, roh dan motivasi seperti Khalifah Umar Bin Abdul Aziz?

Fakta menunjukkan, banyak di antara mereka ini yang hanya bijak menjadikan Khalifah Umar sebagai alat, simbol dan slogan retorik politik, tetapi dari cara berfikir, kebijakan yang ditekankan, dan tindakan yang dilakukan tersangat sangat jauh menyimpang dengan apa yang dilakukan khalifah ini.

Kuasa, jawatan dan kedudukan bukan lagi dipandang sebagai suatu amanah yang harus dilunaskan dengan baik, tetapi lebih banyak dipergunakan dan diperalatkan untuk kepentingan diri, keluarga dan kelompok masing-masing.

Adalah sesuatu yang malang dan nestapa, akibat dari keghairahan ingin berkuasa dan berkedudukan ini, yang menjadi mangsa dan korbannya adalah rakyat kecil yang tidak mengerti apa-apa, mencari makan pagi untuk dimakan pagi, mencari makan petang untuk dimakan petang yang perlukan pertolongan dari pemimpinnya.

No comments:

Post a Comment