Memperkuatkan dan memperkukuhkan hukum yang
ada dalam al-Quran. Biarpun hujah dan hukum dalam telah kuat dan tidak
diragui, namun adalah lebih elok lagi jika ada 'pengukuhan' dari sunah. Ia
secara tidak langsung menunjukkan betapa perkara itu penting. Contohnya,
pengharaman mengambil harta secara batil yang terdapat di dalam ayat 29 surah
an-Nisa, diperjelaskan pula oleh hadis yang bermaksud: "tiada halal harta
seseorang Muslim itu melainkan dengan keredaan dan persetujuan
daripadanya."
Menjelaskan hukum yang umum. Dalam al-Quran
memerintahkan agar orang Islam menunaikan sembahyang, haji dan sebagainya,
tetapi tidak dijelaskan bagaimana cara melaksanakannya. Maka itu, sunahlah
yang mejelaskan atau menunjukkan bagaimana ibadat itu perlu dilaksanakan.
Apa yang ditunjukkan oleh Rasulullah adalah
lengkap dan dijadikan rukun dalam melaksanakan ibadat-ibadat berkenaan. Tanpa
pertunjukan praktikal oleh Rasulullah, akan wujud pelbagai tafsiran apa yang
perlu dilakukan. Keadaan itu akan menyebabkan kecelaruan dalam
praktikalnya. Tetapi, dengan adanya hadith, kita dapat melihat seluruh
umat Islam melakukan perkara yang sama untuk maksud dan tujuan ibadat yang
sama.
Mengkhususkan hukum am. Banyak ayat
al-Quran menjelaskan sesuatu secara umum atau am yang sukar difahami. Contohnya
ayat berkaitan pengharaman memakan bangkai di dalam surah al-Maidah, ayat
3. Sedangkan hakikat yang diamalkan umat Islam ialah bangkai hidupan laut
dapat dimakan seperti ikan. Ini berdasarkan hadis yang bermaksud:
"Laut itu suci airnya, halal bangkainya." Tentunya kita
diharamkan makan bangkai hidupan laut jika tanpa adanya hadis.
Mentaqyidkan hukum yang mutlak. Terdapat hukum
mutlaq dalam al-Quran yang memerlukan taqyid dari Rasulullah.Contohnya
berkaitan hukuman potong tangan terhadap pencuri. Hukum itu jelas bahawa
hukuman terhadap pencuri adalah potong tangan, tetapi tidak dijelaskan di
bahagian mana atau setakat mana. Maka dijelaskan Rasulullah bahawa hukum
itu dilaksanakan dengan memotong di bahagian pergelangan
tangan.
Menerangkan pemusnahan ayat-ayat al-Quran. Sunnah adalah
sumber menerangkan pemusnahan hukum yang telah berlaku sesama ayat-ayat al-Quran
atau ia sendiri (sunah mutawatirah) berperanan memansuhkan sesetengah hukum
ayat al-Quran. Contohnya dalam ayat 180 surah al-Baqarah Allah telah
mengharuskan wasiat kepada ibu bapa dan kerabat sebelum mati. Namun hukum
itu telah dimansuhkan dengan hadis Rasulullah yang bermaksud: "Tiada
wasiat bagi penerima harta pusaka."
Menyatakan hukum yang baru. Sunah menjelaskan
mengenai hukum yang tidak dijelaskan dalam al-Quran. Contoh hukum itu
ialah berkaitan kewajipan menunaikan zakat fitrah. Tiada ayat al-Quran
menyatakan tentang zakat fitrah. Apa yang dijelaskan dalam al-Quran hanya
terhadap kepada zakat berkaitan harta.
No comments:
Post a Comment