Masukan atau entri yang tidak
bertanggungjawab. Gerbang intenet boleh dimasuki atau ditembusi oleh
sesiapa saja. Ini termasuk juga dalam memasukkan sesuatu kandungan. Undang-undang
berkaitan kandungan yang dimasukkan ke dalam sesebuah laman web tidak
dikawal. Ini terutamanya yang dilakukan oleh pelayar internet di luar
negara.
Kelonggaran ini membolehkan sesiapa saja membuat
entri tanpa ada tapisan. Akibatnya wujud hadis-hadis yang tidak
tepat. Ia ditulis mengikut kefahaman atau ilmu yang tidak sempurna.
Kesilapan itu mungkin disedari oleh mereka
yang arif mengenai hadis. Masalahnya, apabila ia dibaca oleh mereka yang jahil
hadis atau mengharapkan dan mempercayai sepenuhnya apa yang dibaca itu.
Contoh hadis yang sering disebut ialah
"Tuntutlah ilmu sampai ke negeri China". Bagi mereka yang tidak
faham akan mengatakan hadis itu sahih. Ini kerana banyak penulis rencana
dan pakar motivasi menjadikan hadis itu sebagai galakan untuk menuntut
ilmu. Sedangkan hakikat sebenarnya hadis itu adalah daif dan ada pendapat
mengatakan palsu.
Sukar buat rujukan. Kemahiran dalam
bidang internet tidak dimiliki semua orang. Ini berlainan dengan cara membaca
di dalam buku atau kitab. Keadaan ini jelas menghadkan peluang mereka yang
tidak pandai atau tidak mahir untuk mengekses internet.
Contohnya golongan tua di negara kita kebanyakan tidak ada pengetahuan mengenai komputer dan internet. Keadaan ini membataskan mereka untuk memperoleh hadis, sedangkan bilangan hadis tertulis di kitab dan buku-buku agama semakin kurang disebabkan tulisan atau makalah lebih banyak disediakan dalam medium maya.
Contohnya golongan tua di negara kita kebanyakan tidak ada pengetahuan mengenai komputer dan internet. Keadaan ini membataskan mereka untuk memperoleh hadis, sedangkan bilangan hadis tertulis di kitab dan buku-buku agama semakin kurang disebabkan tulisan atau makalah lebih banyak disediakan dalam medium maya.
Tidak ada pakar mengawal entri. Tidak ada editor
atau penyunting ditetapkan dalam urusan entri dalam setiap laman web. Kebanyakan
laman web dikendalikan secara individu yang tidak ada pihak lain menyelia
ketepatan setiap entri. Sesiapa saja boleh mengaku dirinya mahir dalam hadith
dan agama.
Kesannya akan berlaku kesilapan entri yang
dilakukan tidak sengaja oleh mereka yang kurang arif dalam hadis dan hukum
agama. Mereka menyebarkan hadis daif dan hadis mawdhu, yang didakwa hadis
sahih. Inilah realiti berlaku dalam rencana atau himpunan hadis yang
terdapat di laman web.
Tidak ada pakar yang mengawal juga membuka
peluang mereka berniat buruk terhadap Islam. Mereka sengaja memasukan hadis-hadis
yang tidak tepat maksudnya. Biarpun, dikatakan itu hadis sahih, sedangkan
sebenarnya ia tidak sama seperti hadis sahih yang ada dalam kitab hadis.
Malah,
dengan mudah juga wujud hadis-hadis palsu. Hadis palsu itu bukan saja hadis
palsu yang telah dikenalpasti oleh pakar hadis sebelum ini, tetapi mungkin juga
hadis palsu yang baru dicipta.
Memandangkan keadaan ini semakin berleluasa
perjelasan khusus perlu dibuat oleh pihak berkuasa. Contohnya wujudnya
entri khusus menjelaskan perkara ini iaitu http://muis.ismaweb.net/2010/05/beberapa-hadis-palsu-yang-tersebar-dalam-masyarakat/
Perkara ini sukar belaku jika ia melibatkan
medium cetak. Penerbitan kitab dan buku agama dikawal oleh pihak
kerajaan. Semakan dan pemantauan lebih mudah dilakukan untuk mengelak
tersebar sesuatu yang salah.
Perubahan entri yang kerap. Pelayar sukar mencari
sesuatu hadis di sesuatu laman web kerana kandungannya sentiasa
berubah-ubah. Kalau ia senang masuk, maka senang jugalah untuk
dikeluarkan. Ada laman web yang hanya wujud untuk tempoh tertentu
sahaja. Jadi, ini menyukarkan mereka yang sudah biasa dengan laman web itu
untuk kembali melawatnya dan mendapat sesuatu maklumat.
Berdasarkan fakta yang dikemukakan sebelum ini, jelas sekali
terdapat berbezaan ketara kaedah memperoleh hadis melalui perisian dan internet
dengan melalui kitab hadis. Perbezaan ini memberi kesan besar,
terutama dalam memberi nilai tambah untuk memudahkan proses pencarian hadith
dan juga perkara-perkara lain yang memberi kebaikan kepada perkembangan agama
Islam.
Orang Islam perlu memanfaatkan teknologi
terkini. Biarpun teknologi ini dibangungkan oleh orang bukan Islam, ia
tidak sepatutnya menjadi penghalang orang Islam menggunakannya.
Setiap
perkara baik perlu diterima dan diamalkan dalam kehidupan orang Islam,
lebih-lebih lagi perkara berkaitan membangungkan orang Islam melalui
perkembangan ilmu dn dakwah.
Namun, setiap perkara tentu ada baik dan
buruknya. Begitu juga dalam soal usaha memperoleh carian hadis melalui
internet dan perisian.
Kita perlu memanfaatkan perkara yang mendatang
kebaikan, malah kita perlu mencari usaha untuk tambah nilai apa-apa yang
tersedia ada. Islam sentiasa menyuruh agar umatnya sentiasa bergerak ke
arah kebaikan supaya tidak tertinggal berbanding penganut agama lain.
Dan, jika disedari apa-apa keburuk yang
wujud, maka bersama-samalah berusaha untuk mengelak keburukan
itu. Kewujudan keburukan adalah peluang untuk kita mencapai sesuatu yang
lebih baik.
Jika ada keburukan, bukan bermakna kita meninggalkan
keseluruhannya hingga tidak mengambil peluang menggunakan kebaikan yang wajud
secara bersama.
Kelebihan memperoleh hadith melalui
internet ialah: mudah, murah, boleh dilakukan di mana-mana, boleh di lakukan
bila-bila masa dan sumber pelbagai bahasa perlu dimanfaatkan sepenuhnya.
Manakala kelemahan berkaitan masukan atau entri
yang tidak bertanggungjawab, sukar buat rujukan, tidak ada pihak berkuasa
mengawal entri, tidak diuruskan oleh pakar hadis dan perubahan entri yang
kerap perlu dilakukan usaha-usaha mengubahnya agar kelemahan dan keburukan itu
berterusan.
terima kasih atas maklumat yang berguna
ReplyDelete