Biarpun hadis tidak ditulis pada zaman
Rasulullah dan hanya dikumpulkan serta dibukukan selepas kewafatan baginda,
keaslian atau ketepatan hadis tidak dapat diragui.
Perawi dan pengumpul hadis melaksanakan
tugas mereka dengan penuh teliti. Mereka mengumpul dan menyaring hadis
melibatkan disiplin yang tinggi. Sebab itu, terdapt kategori hadis
mutawatir dan ahad. Serta kategori ketika iaitu hadis mawdhu, iaitu
sesuatu yang direka-reka oleh pihak tertentu.
Alasan pihak anti hadis mengatakan mudah
berlaku kesilapan atau ketinggalan dalam penulisan hadis, hanya satu andaian. Pakar
hadis telah melakukan tugas penuh teliti dan melalui proses ketetapan tertentu
menentukan sama ada sesuatu bentuk hadis boleh diamalkan atau sebaliknya.
Jika kita mempelajari dan mengkaji
bagaimana sesebuah hadis itu melalui proses ketat sebelum disahkan sebagai
hadith sahih, kita pasti tidak akan menolak kebenaran hadis seperti dilakukan
oleh golongan anti hadis. Himpunan Sahih Bukhari sebanyak 7,563 adalah
disaring dan dipilih serta diakui kesahihannya daripada jumlah asal kira-kira
600 ribu. Proses pengumpulannya mengambil masa kira-kira 16 tahun.
Justeru, sebagai muslim yang mengaku Nabi
Muhammad itu Pesuruh-Nya, jangan kita ragu-ragu untuk berpegang pada hakikat
bahawa sunnah adalah sebahagian sumber hukum Islam yang perlu diyakini.
Para ulama sepakat mengatakan hadis sahih
adalah wajib beramal dengannya dalam perkara akidah, ibadat, muamalat dan hukum
hakam yang lain.
No comments:
Post a Comment