Imam
Nawawi termasuk di kalangan tokoh ulama silam yang terkenal. Namanya ialah
Muhyiddin Abu Zakaria Yahya bin Syirfu al Nawawi. Dilahirkan di Nawa sebuah
wilayah di Damsyik pada bulan Muharram tahun 631 Hijrah. Kebolehan menghafaz
Al-Quran sejak kecil lagi. Pada tahun 649 Hijrah, ketika berusia lingkungan
sembilan belas tahun telah pergi ke kota Damsyik untuk belajar. Mendalami ilmu
di madrasah al-Ruwahiyyah.
Karangannya
adalah banyak, di antara kitabnya yang begitu popular dalam pengajian ilmu
ialah Matan al-Arbain (hadis 40), Riyadhus Salihin, Syarah Sahih Muslim dan
al-Adhkar.
Kehidupannya
dihabiskan kepada bakti dan khidmat suci terhadap penyebaran dam perkembangan
ilmu pengetahuan Islam. Makan minumnya hanya sekali dalam sehari, sekadar
memelihara kesihatan badannya. Juga tidak sangat menghiraukan akan soal
pemakaian dan perhiasan, cukuplah apa yang memadai sahaja. Tidak juga gemar
akan makan buah-buahan kerana khuatir akan mengantuk yang akan mengganggu tugas
sehariannya.
Seorang
yang begitu bertakwa menurut erti kata sepenuhnya, waraknya dan kebersihan
jiwanya. Seorang ulama yang amatlah suka ditemui. Ada juga riwayat yang
mengatakan bahawa keengganan beliau untuk makan buah-buahan di Damsyik itu
bukan hanya khuatir akan mengantuk tetapi kerana buah-buahan di Damsyik pada
ketika itu banyak mengandungi syubhat.
Sepanjang
hayatnya sentiasa istiqamah dalam menjalankan kewajipan menyebarkan ilmu dengan
mengajar dan mengarang di samping sentiasa beribadah di tengah-tengah suasana
hidup yang serba kekurangan, sehingga hidupnya dilingkungi oleh usaha dan amal soleh
terhadap agama, masyarakat dan umat.
Beliau
pernah diusir keluar dari negeri Syam oleh sultan al-Malik al-Zahir yang tidak
senang akan fatwa yang dikeluarkan olehnya. Beliau bukanlah seorang ulama yang
mencari kebenaran untuk dirinya sahaja, beliau hidup di dalam masyarakat.
Beliau tidak menjual ilmu yang dimiliki dengan harta benda dunia. Beliau
mencurahkan ilmu kepada masyarakat ummat. Beliau memimpin ummat bukan umat yang
memimpin beliau. Mengeluarkan fatwa tanpa memandang sesiapa, walaupun fatwanya
itu meyusahkan kedudukannya. Inilah contoh ulama pewaris nabi (warithatul
anbiya’).
Sepanjang
hayatnya banyak menulis, mengarang, mengajar dan menasihat. Inilah yang telah
mengangkat ketinggian peribadinya dan dikagumi. Imam Nawawi wafat pada 24 Rejab
676 Hijrah ketika berusia yang masih agak muda, iaitu 45 tahun, dan dimakamkan
di Nawa.
Kitab-kitab
Imam Nawawi yang terkenal:
-
Syarah sahih muslim.
-
Riyadhus Salihin.
-
Al-Adzkaar.
-
Al-Tibyan fi adab hamalat al-Quran.
-
Al-Irsyad wa al-Taqrib fi ‘Ulum al-Hadith.
-
Al-Aidah fi Manasik al-Hajj.
-
Al Majmu’ Syarah Muhazzab.
-
Al-Raudah.
-
Tahdhib al-Asma’ wa al-Lughat.
-
Al-Minhajut Thalibin.
-
Matan al-Arbain
Imam
Nawawi dalam memberi fatwa tidak mengikut kepentingan dirinya. Beliau sanggup
menerima kesusahan demi memberi fatwa yang tepat mengikut apa yang sepatutnya.
Sultan
al-Malik al-Zahir telah mengadakan persiapan perang untuk memerangi orang-orang
Tatar (Monggol) lalu digunakanlah fatwa ulama yang mengharuskan mengambil harta
rakyat untuk kepentingan perang melawan musuh. Ulama fiqh negeri Syam telah
menulis menerangkan fatwa tersebut, tetapi baginda belum berasa senang hati
kalau imam Nawawi tidak memberi fatwanya. Lalu baginda bertitah “Masih adakah
lagi orang lain”. Lalu dijawab: “Masih ada, al-Syaikh Muhyiddin al-Nawawi”.
Kemudian
baginda menjemput Imam Nawawi dan meminta beliau memberi fatwanya bersama ulama
fiqh mengenai pengambilan harta rakyat untuk peperangan. Imam Nawawi berterus
terang tidak mahu memberi fatwanya dan enggan. Baginda bertanya: “Apakah
sebabnya beliau enggan?” Lalu beliau memberi penjelasan mengapa beliau terpaksa
menerangkan sikapnya dan keenggannya memfatwakan sama seperti para ulama.
Beliau
dalam penjelasan kepada baginda menerangkan seperti berikut: " Ampun
Tuanku! Adalah patik sememangnya mengetahui dengan sesungguhnya bahwasanya
tuanku adalah dahulunya seorang tawanan tidak ada sebarang harta benda. Tetapi
pertolongan Allah telah dilimpahkan kurnianya kepada tuanku dengan dijadikan
tuanku seorang raja."
"Ampun
Tuanku! Adalah patik telah mendengar bahawanya tuanku ada memiliki seribu orang
hamab tiap-tiap seorang ada mempunyai beberapa ketul emas. Manakala dua ratus
orang khadam wanita milik tunaku, masing-masing mempunyai perhiasan yang
bernilai. Andaikata tuanku sendirian membelanjakan kesemua itu untuk keperluan
perang sehingga mereka tidak lagi mempunyai barang-barang itu, maka patik
bersedia memberi fatwa untuk membenarkan tuanku mengambil harta rakyat."
Kesimpulannya,
beliau berfatwa tidak membenarkan baginda mengambil harta rakyat selama
kekayaannya sendiri masih dapat dipergunakan. Baginda al-Malik al-Zahir murka
kepadanya kerana fatwanya yang amat menggemparkan sehingga baginda mengeluarkan
perintah supaya beliau segera keluar dari Damsyik.
No comments:
Post a Comment