Tuesday 28 May 2019

TARIK TETAMU DENGAN HIDANGAN KAMBING GOLEK


Lain dahulu lain sekarang. Masa sambutan hari raya pada era 70an, 80an dan 90an, mana-mana rumah yang menghidangkan sate sebagai juadah, pasti ramai orang akan berkunjung, teutama kanak-kanak. Berita hidangan sate akan tersebar seluruh kampung dari mulut ke mulut.

Sekarang ini, menu hidangan sate sudah jadi biasa-biasa. Tidak lagi dianggap hebat dan menarik perhatian. Pergi mana-mana rumah pun mudah untuk menikmati hidangan sate.

Zaman sekarang ini kalau nak pancing tetamu datang ke rumah kena maklum ada hidangan kambing golek madu. Masing-masing akan meluru macam roket datang.

Orang yang alah atau alergik makan daging kambing juga akan cuba rasa sedikit. Apa tidaknya, rasa rugi jika tolak rezeki yang terkangkang terbuka yang boleh dilihat dari jauh. Kalau tidak boleh makan, kira ambil bau pun jadilah.

Menu hidangan kamibng bakar bukan alang-alang tuan rumah buat. Kosnya pasti tinggi. Kalau bukan RM1000 seekor, bukan kambing golek namanya tu.

Kalau mampu sediakan kambing golek, silakan. Itu kira berkongsi rezeki dengan orang ramai. Tetapi, kalau yang kurang mampu, tidak perlulah nak berkambing golek juga. Jangan nak berlawan kambing golek pula.

No comments:

Post a Comment